Ihmiset ovat esteettisiä olentoja, joiden silmää miellyttävät eniten kauniit ja virheettömät asiat. Yritykset puolestaan ovat organisaatioita, jotka pyörivät kuluttajilta – toisin sanoen ihmisiltä – saamillaan tuloilla. Ei siis ole matemaattisesti kovinkaan vaikea yhtälö laskea yhteen yksi plus yksi ja selvittää, miksi oikeastaan kaikki yritykset käsittelevät markkinoinnissa käyttämiään kuvia nykyään kuvanmuokkausohjelmilla. Kuvista halutaan poistaa kaikki ylimääräinen ja epäolennainen ja jäljelle jäävä osa halutaan siloittaa lähes epärealistisen kauniiksi. Vaikka tätä kikkaa usein torutaan julkisuudessa, se toimii. Ihmiset haksahtavat aina mainoksiin, joissa silmä lepää ja jotka vastaavat heidän odotuksiaan.
Epätäydellinen ei enää riitä
Tässä siloitellussa maailmassa olemme tottuneet täydellisyyteen, ja nykyään aidon epätäydellinen ei enää riitä sammuttamaan janoamme. Kukaan ei ostaisi meikkivoidetta, jonka mainoskuvassa voide valuisi pitkin mallin naamaa kökkäreisenä, epätasaisena ja hilseilevänä epätäydellisyyksiä hädin tuskin peittäen. Sen sijaan naiset ryntäävät jonossa kauppaan ostamaan meikkivoideuutuutta, jonka mainoskuvassa uskomattoman täydellinen nainen esittelee täydellistä ihoaan, jolla ei ole nähtävissä yhtäkään ihohuokosta ja jolle markkinoitava meikkivoide on asettunut sävy sävyyn täydellisesti.
Suurin osa kuluttajista toki ymmärtää, että kaikki yritykset aina meikkifirmoista nettikasinoihin, kuten Kalevalakasino, turvautuvat kuvien muokkaamiseen. Suurin osa myös alitajuisesti tietää, että ensiksi kuvailtu epätäydellinen kuva on todennäköisesti se lähtökohta, josta kuvaa lähdetään editoimaan. Vieri viereen asetetut ennen ja jälkeen -mainoskuvat saavat monen huulet pyöreiksi – noinko paljon meitä todella huijataan? Kuitenkin vaikka meille näytettäisiin nämä kuvaparit tuhanteen kertaan, emme koskaan lopullisesti sisäistäisi sitä tuntikausien työtä, joka kunkin mainoskuvan tekemiseen kuluu. Mielenkiintoinen ilmiö on myös se, että vaikka ihminen tietäisi mainoskuvan olevan vahvasti muokattu, tulee hän aina alitajuisesti vertailemaan itseään siihen ja ruotineeksi itseään.
Meille tarjotaan sitä mitä me haluamme
Sitä saa mitä tilaa lienee suhteellisen kulunut sanonta, mutta markkinointia kuvaavaksi lauseeksi se sopii vallan mainiosti. Yritykset ovat valmiita tekemään lähes mitä tahansa asiakkaita saadakseen, ja lienee selvää, että ne tarjoavat aina juuri sitä, mitä asiakkaat haluavat nähdä. Se on ikään kuin makea porkkana, jonka avulla asiakasta viedään kuin pässiä narussa. Toisin sanoen, se on juuri sitä, mitä me itse haluamme.